20 januari 2009

Mrs Airhead och professorsgänget

Ännu en dag med tre skruttiga busfrön att underhålla och hålla reda på.
Ett ypperligt tillfälle att hjälpa A med hemläxan från förskolan, om tex Lillis sover och Mellis kollar på film (fast då vill ju Storis också göra det...), men tyvärr är det nästan hopplöst att synka dem.

Den senaste hemläxan handlar om enkla maskiner och krafter. Jag har för mig att man gjorde sånt i högstadiet hemma men jag kanske minns fel? Vet att jag inte var fyra år iaf...

I höstas kom A hem med en läxa om kroppens anatomi och hjärnans beståndsdelar.
Vad sägs om att pricka in Cerebellum, Corpus Callosum, Medulla Oblongata, Pituitary Gland eller Occipital Lobe of the Cerebrum? Och dessutom skriva in det, som fyraåring? Min hjärna vägrade att kännas vid de termerna och mig veterligen har jag inte läst om hjärnan i skolan. Eller jag kanske sov på den lektionen i NaturOrientering på högstadiet, eller så var det bara för dem som gick Naturvetenskaplig på gymnasiet, eller så är det bara läkarstudenter som läser det. Wow, snacka om att våra barn kommer att vara små professorer när de flyttar hem till Sverige igen, tråkigt bara att de har en mamma som nöjer sig med att läxan färgläggs... Men vadå, A kan ju inte skriva än, det räcker med att hon kan rabbla den utantill...

1 kommentar:

BQ sa...

Oj, oj, oj! Ja inte ens många års högskolestudier har gett dessa kunskaper... Vad månde bliva? USA är på gång redan!