11 februari 2011

American Girl

Min lilla sjukling har varit hemma idag också och imorgon bär det av till doktorn för en koll.
Lite underhållning av olika slag gör dagarna lättare, bl.a. håller vi på och läser böckerna om Kirsten Larson, en svenska som med sin familj invandrare till USA och Minnesota på 1800-talet. Det hela är uppdiktat men uppblandat med historiska fakta och böckerna kommer från American Girl. American Girl är ett företag som har berättelser om diverse flickkaraktärer från olika eror och till varje flicka finns en docka och en hel uppsjö med tillbehör som anknyter till berättelserna. Svenska Kirsten pensionerades i fjol efter nära 25 år och hon går bara att få tag i på andrahandsmarknader som Ebay t.ex. och där är American Girl hett. Jag hade aldrig hört talas om AG när jag bodde hemma i Sverige; antar att de inte finns nu heller? Det är såklart inte av samma "historiska" intresse för svenskar men just Kirsten fångar intresset lite extra.
Jag tror förresten att jag ska ta och läsa Wilhelm Mobergs böcker om de svenska utvandrarna; vår flytt hit i modern tid är ju peanuts i jämförelse.
Men nu ska jag emigrera till sängen istället. God natt!

5 kommentarer:

Katarina sa...

Ja, jag har faktiskt också tänkt tanken att återuppta dessa böker igen!

Kanske vår sommarläsning!

BQ sa...

Ja dessa böcker är fantastiska och om du inte läst dom ska du ju göra det nu under USA-sejouren. Du kommer att bli gripen av Oscars och Kristinas kamp i det stora landet i väster. Men det ar Utvandrarna, Invandrarna och Sista brevet till Sverige så det tar sin lilla tid...

Anonym sa...

Hej!
Hoppas ni alla snart är friska.
Tänkte bara tala om att Adlibris säljer American Girl böcker, på engelska. Och de är inte speciellt dyra heller. Det kan vara bra att veta för er.
Hälsningar från ett Södertälje med kyla och massor av snö!!!!
Kram, kram från My

Nena in da USandA sa...

Katarina: ja, en god bok är aldrig fel! Sommarläsning - mmm, vad mysigt det låter!

BQ: Jag får försöka få tag på dem då. Stieg Larssons böcker finns överallt (på engelska iaf) men Mobergs gamla är det nog lite sämre med. Och jag vill ju dessutom läsa dem på svenska... :)

My: Hej, tack! Alba har fått penicillin nu och verkar redo att gå i skolan på måndag.
Jag hade ingen aning om att de böckerna säljs i Sverige, då ska jag kolla in det lite innan vi ev köper på oss fler här, tack för tipset!
Helt galet vad mycket snö det verkar vara i Sverige! Det kan ju vara roligt... men jobbigt också... Här längtar vi till våren!
Sköt om er och hälsa! Kramar!

BQ sa...

Du får ju läsa mina! Ska jag sända Utvandrarna?