06 februari 2011

Chuck & Valentine

"Chuck E. Cheese, Chuck E. Cheese, Chuck E. Cheese!!..." ekar det i mitt trötta huvud. Jag har varit på Chuck E. Cheese's på barnkalas igen.
Eller inte jag utan Alba som jag tappade bort hela tiden bland alla barnen (det var knökfullt och hur många kalas som helst) som spelade spel, åkte minikaruseller och matade kuponger. Kuponger som man vinner, löser in mot värdebevis och sen hämtar ut priser mot, typ en plastring, en kola eller, om man har riktigt många poäng, en grön lösgom.

När vi äntligen kom därifrån efter nära tre timmar var det mammas tur att ha lite skoj och handla några saker inför den stundande högtiden, Valentine's Day (Alla Hjärtans Dag). Men shoppingen medför också en hel del jobb eftersom det finns förväntningar på vad föräldrar och barn ska kreera till denna dag (eller till på onsdag - hjälp! - då de hemgjorda brevlådorna ska upp till display):

"This family project is completed at home. /.../ All boxes are admired and displayed at school. We suggest that boxes be the size of tissue or cereal boxes, or lunch sack size. In the past we have had some clever ideas such as mailbox shapes, Snoopy’s house, etc."

Tillkommer: totalt ca 60 hemgjorda Valentine-kort (här tänker jag delvis fuska lite) och nån typ av treat. Plus en hembakad kaka.

Well, gott folk, då vet ni vad hemmafrun ska syssla med på söndagen tillsammans med kidsen - brainstorma fram några smarta boxidéer, haha ...

Några nya scrapbookpapper blev också inköpta idag. Senast jag scrapbookade var när jag i december avslutade Mastodontprojektet: att sammanställa hundratals gamla och nya foton i ett album till skolan. Totalt blev det ca 50 sidor (12"x12"). Kämpigt men roligt.

3 kommentarer:

mammaxtre sa...

Men om man inte är någon pysslig mamma elle rom man inte har tid, vad gör man då ?

Usch så kravfyllt allt låter.

Ha det gott och slit inte ihjäl dig.

BQ sa...

Tur att du var bra pa detta redan hemma i Sverige - annars vore det ju rena mardrommen...Hemmafru=heltidsjobb om man har flera kids i skolan. Good Luck!

Nena in da USandA sa...

mammaxtre: Hm, ja då kan man ju ge barnen fria händer och fixa det själva (det viktigaste är att de blir stolta o nöjda, sägs det) men då måste man ju ha tid att handla material förstås. Eller så fuskar man och köper halvfabrikat och låter barnet kristra på stickers eller nåt... :) Ha det!

BQ: Det är kul men tar tid från annat som egentligen borde prioriteras; jag skulle ju aldrig sitta och göra lådor som tidsfördriv precis... :)