08 februari 2011

Gaaahh!!! (Irriterande banksäkerhet)

Jag uppskattar den svenska banksäkerheten, absolut, den är jättebra. När man är med i klubben. Men när man sitter hundratals mil utanför rikets gränser så är läget lite annorlunda.
Jag har dock precis med ett nödrop, efter att ha testat ca fem olika betalningsalternativ på två likvärdiga sajter, lyckats få igenom en enkel internetbeställning. Det tog bara en timma...

Problem som brukar uppstå är nyss utgånget kort (varför får jag nytt ibland, ibland inte?), ej skriven i Sverige eller uppge kod på dosa (dosan har jag fått men koden att logga in kom aldrig). Försöker man med amerikanska kreditkort så funkar det inte för att de inte är svenska.
Jag blir galen! Det är iaf irriterande när det är sent och man vill gå och sova.

I Sverige har jag två olika banker. Den ena har min internetbank packat ihop för och i somras var jag in på bankkontoret när vi var hemma i Sverige. De skickade sedan dosa för internetbanken och kod för telefonbanken. Dosan behöver ett inloggningskort och det ligger på bankkontoret för personlig uthämtning (fast jag sa att vi bor här). Telefonkoden, som kom i eftersänd post, hade så kort giltighet att jag inte hann ringa innan den gick ut.
När jag kontaktar banken kan de inget göra om jag inte kommer in på kontoret då de inte vet att jag är jag. De kan inte skicka ny telefonkod per post till min svenska adress heller. Vad ska jag göra?? Jag måste få veta hur mycket som finns på kontot, det är viktigt. Ska jag behöva åka till Sverige bara för det?

Tacka vet jag amrisarna som har ett inloggningsnamn för internetbanken och en fast kod som aldrig byts. Och som accepterar att det är felstavade namn på checkarna ("Stör det dig? Annars kan det stå kvar, oss gör det inget."). Eller som tycker att det är ok med ett förnamn som efternamn på kreditkortet, om det är ok för mig. Eller som inte lämnar kvitto på banktransaktioner så att man inte vet att pengar gått till rätt konto (tur att man kan läsa handstil upp-och-ner). ...

Nä, nu raljerar jag förstås, för det är ju störande åt andra hållet sas.
Nu ska jag sova. Tack för ordet och för att jag fick skriva av mig lite bankilska i natten (och det rådde faktiskt lite bot på de rosa och röda hjärtan som dansat för ögonen efter allt Valentines-pyssel ikväll)... Good Night!

4 kommentarer:

Camilla sa...

Vilken soppa! Vad är det för bank du har i Sverige?
Det borde ju gå att lösa på något vis.

Kram

BQ sa...

Hej!
Vet inte vilken bank det är och alla har olika system. Jag har 2 andra banksystem an huvudbanken Nordea.
Hos Skandiabanken kan man få engångskod sänd via SMS snabbt och effektivt. Du har ju svenska telefonen...ifall den registreras hos dom. Vet inte om det ar ett tips som hjäper. KRAM!

Nena in da USandA sa...

Camilla: Jag har precis fått ett årsbesked som jag ska scanna o mejla till HB så då hoppas jag att de förstår att jag är jag... Men jag är luttrad nu så vi får se. Kram! :)

BQ: Jag har SkB också, funkar bra, men det är ett annat systen hos HB med inloggningsdosa och inloggningskort så det får ja gväl vänta med att få, nu hoppas jag få telefonkoden åtminstone. Men vi får se... kramis :)

BQ sa...

HB är besvärlig på många sätt! Jag har dåliga erfarenheter av den som jag inte har från de andra sv bankerna...Fler har samma erfarenhet.