25 februari 2009

Märklig mörkläggning (men inte i julhuset)

Som svensk är man van att se bostadsfönster med blommor och gardiner, kanske en hängande eller stående fönsterlampa också, sånt som gör det lite mer hemtrevligt och som också ser trevligt ut utifrån.
Här finns inga fönsterbrädor och därmed inga blommor synliga utifrån, och jag kan inte minnas just nu att jag sett någon fönsterlampa av någon sort. Gardiner finns däremot; mörka, murriga mörkläggningsgardiner. Och de används flitigt, både dag och natt.
Varför på dagen? En amerikan sa att en del drar för för att solen inte ska bleka möblerna (vilket verkar som en trolig förklaring eftersom möblerna här vanligtvis är mörka). Men ändå, hur kul är det att gå omkring i dunkel dagtid?

I vårt område är det otroligt mörkt på kvällarna; förutom att gardinerna gör sitt jobb att dölja eventuellt lampsken så är det bara några hus som har belysning på utomhus fast det finns. Ibland har jag undrat om det verkligen bor folk i vissa hus men nån gång har jag sett någon skugga röra sig eller ett ljus tändas i nåt badrum, så vi är inte ensamma, tror jag. När det gäller bilar så finns inga gränser för energikonsumtion och husen här är så dåligt isolerade att det går åt massor med gas (som vi värmer med) eller vad man nu har, så att ha släckt för att spara på lite el verkar långsökt. Eller så är det just därför - alla pengar går åt till att hålla igång bilarna (2-3 st) och husen...

Några som inte hade fördraget förresten var tomtemor och tomtefar i julhuset. Jag hade ett ärende förbi härom kvällen i mörkret och kunde konstatera:
1. de lever och är iaf inte så sjuka att de är inlagda (om det nu inte var t.ex. ett par inbrottstjuvar som tog en liten fikapaus i vardagsrumssoffan);
2. julbelysningen var släckt så de har antagligen glömt bort den helt och hållet, likaså inomhusljusstakarna med röda glödlampor, som ovanligt nog står i fönstren;
3. min teori kanske stämmer då! Återstår att se om det blir den närsynte trädgårdsmästaren som får obehaget att fysiskt upptäcka att julbelysningen är kvar... (Fortsättning följer när jag vet mer...)

Nu ska jag försöka få till stånd en mörkläggning här inne, om jag nu får för den Splendid-utsövde sonen (dvs han fick en lunch-nap på förskolan) som är pigg piggelin och kollar på Den lilla sjöjungfrun... och just nu tror att han ska få byta till en ny film - I don't think so! Zzzz...

1 kommentar:

Sanna sa...

Men urk ja vad trist. Förstår inte hur man vill ha det så. Ljus vill vi ha här uppe i Norden och sakta men säkert kommer den. Då vill man inte stänga den ute. Kram