20 februari 2009

Hemmafruns teori om julhuset...



Idag, på väg hem från förskolan:

Jag: -Vad sägs om att ta vägen förbi julhuset och se om det är kvar?
A&E i kör: -JAJAJA, det vill vi!!!
Jag: -Oj, kolla, allt är kvar, fortfarande!
A, glatt: -Ja, tomten bor nog där!
Jag: -Tänk att tomten bor här i vår lilla stad och inte på Nordpolen! Fast stallet och krubban och lite annat har visst blåst omkull...
A, besviket: -Fast jag tror nog att det är en människa som bor där, för tomten bor faktiskt på Nordpolen! (Och har ett klart grymmare ställe för sitt tomteland, det har A sett på dvd:n Polarexpressen. Så det så.)

Jag kan inte låta bli att undra när de tänker ta bort allt? Det har varit fullt utstyrt nu i snart fyra månader. Tänkte att de kanske inte är hemma men det är bilar där. Kanske är de sjuka eller nåt? Man kan väl knappast ringa på och oroligt fråga hur de mår?

Min senaste teori är att de har blivit så vana vid pyntet att de inte ser det längre, ungefär som att man inte tänker på att det står ett träd eller en buske utanför huset. Inte ens när krubbscenen inte ser så glädjefylld ut längre utan mer som om en tornado har tagit stallet och knockat människor och djur och endast Josef och de tre vise männen orkar titta på förödelsen...

Jag tror att pyntet kommer att återupptäckas i vår när den närsynte trädgårdsmästaren startar gräsklipparsäsongen och grenslar åkklipparen, som strax därpå storknar för att den tuggat i sig för mycket stalldelar samtidigt som trädgårdsmästaren ramlar av, avsvimmad för att han klippt av kablarna till de elektriska renarna...

Sorry folks, det är sent ocn nu ska jag ta och stänga ner! C U!

2 kommentarer:

Anonym sa...

tänk om det har hänt något med de som bor där....läskigt.

BQ sa...

...du skriver bra. Väntar med spänning på fortsättningen...