05 februari 2009

Sötade kärleksbetygelser


Valentindagen närmar sig och här är allahjärtansdagen big business, förstås.
Reklamblad som droppar in är fyllda med kort, blommor, sötsaker, smycken, gosedjur, ballonger - you name it. Säg nåt rött eller rosa som inte går att marknadsföra som en Valentingåva. Röda husgeråd, rosa Nintendospel, rosa kameror; listan kan göras lång.
Och husdjuren ej att förglömma - vad sägs om en liten hjärtetröja till den trogna vännen?

På barnens förskola firas det alltid stort när det är någon högtid på g, så även denna gång. Förberedelserna pågår för fullt inför Valentines Tea, dit föräldrarna är inbjudna. Barnen bjuder på fika (tror jag) men inför det hela ska föräldrarna vara med och preppa bl.a. Valentinkort tillsammans med sitt barn.

I sonens 2-årsklass ska de hjälpa till hemma med tillverkning av någon typ av brevlåda med valfri design. Gissar att den sen ska innehålla de 18 Valentinkort som ska skrivas till klasskamraterna. (Vad skriver man förresten? "To a Dear Friend from E with Love"??)

Jag är tacksam för att man i dotterns klass, där det går uppåt 50 barn totalt, har valt ut en klasskamrat som man ska tillverka ett kort åt plus att man ska baka en kaka, treat, åt. I en parallellklass har de fått i uppgift att göra en brevlåda plus 33 kort, huga!

Nu ser jag faktiskt fram emot att få köpa lite pyssel, kort, pennor, klistermärken etc för att tillsammans med barnen göra kort och låda, det ska bli kul. Det är bara det att ju fler man ska göra desto mindre tid kan jag ju lägga ner per kort då min hobbytid är starkt begränsad pga all markservice som också ska utföras. Den där bakgrejen känns väl sådär, kakbak är inte min starkaste sida, speciellt inte här då jag inte riktigt har koll på ingredienserna. Och smaklökarna här vill ha riktigt sötsliskiga saker, så om bakar jag nåt blygsamt svenskt kanske det hamnar i sopbingen...
Men jag har en vecka på mig att fundera ut nåt så önska mig lycka till, tack! :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan säga att våra vanliga svenska bondkakor gör succé här i CT iallafall. Bakade dem till en julmarknad och herregud, de blev som galna både vuxna och barn.

Detsamma gällde kolasnittar.

Det allra bästa är att dessa småkakor är galet lätta att göra. Bondkakorna allra lättast.

Jag använder mig av Riddarbageriets recept vill du så kan jag maila dig.

Ciao!

BQ sa...

Du kommer att klara det galant tillsammans med A och E. Gör det enkelt, och med ett gammalt svenskt recept. De söta bakverken får amerikanarna stå för.
Bondkakor låter bra.
Själv slog jag upp "glödhoppor" på www.matklubben.se (Receptet från MrsC har fått 5 stjärnor.) LYCKA TILL!!

Anonym sa...

Här kommer receptet:

Det kommer från boken Riddarbageriets söta.

420 gr vetemjöl
250 gr smör
170 gr socker
35 gr mörk sirap
65 gr hackade hasselnötter
3 gr bakpulver

Blanda allt, rulla till rullar, lägg i kylen över natten.

Baka i ca 6-8 minuter 170 grader varm ugn.

Lycka till!