06 februari 2009

Uteskor inne eller inneskor ute?

En sak som jag aldrig kommer att vänja mig vid här är den amerikanska (o)vanan att behålla uteskorna på sig inomhus. Jag tycker att det är så äckligt och har sett (f.d.) ljusa, ulliga heltäckningsmattor som börjar i hallen och där är alldeles mörkgrå för att sedan successivt tonas till ljusare grå ju längre bort från entrén man kommer.
Varför byter man inte om till inneskor, om man nu tycker att man behöver skor på, de varma mattorna till trots?? Räcker det inte redan med floran av diverse småmojs som redan gömmer sig nere i djupet på heltäckningsmattbottnen?

När barnen började på förskolan hade inga barn speciella inneskor, så jag skippade det för A&E också. Det var ju trots allt varmt och torrt ute, även om det kändes sådär när de sitter på golvet och leker på de stora lekmattorna. Men alla andra gjorde ju ändå det.

Fast nu på vintern tycker jag att det är självklart att ha på sig varma uteskor på väg till förskolan för att sedan byta om till sköna inneskor (vilket de gör i A:s klass "för att skona golven"). Men det är jag ganska ensam om att tycka på E:s förskola och varje gång E har stannat lite längre där, så att han och hans persedlar blivit förflyttade från hans avdelning till den gemensamma, så har de glömt att ta med hans vinterskor och han får åka hem i sandaler ifall de har hunnit låsa dörren. Det har inte hjälpt att jag ställt upp skorna synligt bland de andra kläderna och även visat att han har uteskor i "cubbyn". Jag får väl snart kasta in handduken och ta på honom gympaskor året om.

Trots allt är det kanske tur för E att de inte vistas mer utomhus när det är kallt än de få metrarna de får traska för att ta sig till gymmet för att leka...

4 kommentarer:

Sanna sa...

Jo håller verkligen med om det. Kom att tänka på att man även på sommaren kan "råka" trampa i nått äckligt typ hundbajs eller nått och föra det med sig in. Urk! Sen får man ju fotsvett. ;P Jammy! Kram

Emilie sa...

Usch det verkar ju inte klokt! Här tar alla barnen av sig ytterskorna och för föräldrar som inte orkar ta av sig är det små blåa sjukhustofflor på som gäller. Ändå tvättas golven flera gånger om dagen. Heltäckningsmattor går ju helt bort. Ska nog tacka våran dagis personal för allt slit de gör för att hålla lokalerna så rena. Kram och ha en trevlig fredag!

Anonym sa...

Håller med, det är ju lite lustigt att de är så galet noga med att alla barn ska tvätta händerna direkt när de kommer till förskolan men sen går alla in med smutsiga skor...

Well, vi är ju inflyttade så det är ju bara att anpassa sig trots att det känns tokigt.

m family goes västerut sa...

Jag kör gympadojjor eftersom man går så kort bit ute... Sedan blir det Crocs.