14 november 2009

Att vara eller inte vara...

...influensavaccinerad alltså.
Idag tog jag med Lillis till vårt läkarhus för några ordinarie vaccinationer. H1N1-vaccin är ständigt slut här men vi hade tur för de hade fått in 4-5 doser, men jag fick inte ta för här är det strikta riktlinjer från staten som gäller. Vilket väl är okej om det nu råder brist, tycker jag (fast jag blev lite konfunderad när de sa att jag nog hade viss immunitet men sen stod det i infon som man fick att knappast någon hade det...?). Spruträdd som jag är så kändes det rätt bra att bara få den vanliga influensasprutan (som jag inte hade tagit om vi inte skulle åka bort om en månad... till, just det, Aruba!)

När jag hämtade A o E på Preschool ringde jag och kollade om de hade något vaccin kvar och när vi kom dit var det osäkert om det fanns för det var flera som frågade efter det, men eftersom jag hade ringt innan så fick barnen, till deras besvikelse, komma in (A storgråtande och E ivrigt övertygande om att han inte alls var sjuk, dvs han trodde att han skulle få slippa om de fick veta det, stackarn). Den obligatoriska klubban och klistermärkena torkade bort tårarna efteråt (2 st klubbor var behövdes faktiskt...).

Vi har varit väldigt kluvna till hur vi skulle göra med vaccinering men eftersom alla i Sverige får bli vaccinerade plus att jag råkade ramla över några av de få doser som går att få tag på här, så blev det så. I ett köpcentrum här i stan har de vaccinering varje fredag och det är tydligen enormt långa köer. Hos vårt läkarhus kan de inte säga när det kommer in mer, så man får ringa och kolla och hoppas att man har tur. Eftersom det är sån efterfrågan blev vi aldrig upplysta om att man ska ta en spruta till om en månad, för de kan inte garantera att de har vaccin inne... Ja, vi får väl se om det blir fler klubbor om en månad eller inte...

3 kommentarer:

BQ sa...

Klokt att ni vaccinerade er! Fortsätt med det. KRAM

Katarina sa...

Det är inte helt lätt att veta vad som är rätt eller inte ang. vaccineeringen.

Jag försökte få tag i vaccin när jag var i Sverige, men jag tillhör inte riskgrupperna, så det blev inget. Kollar nu här hemma på Filippinerna.

Jag läste en annan blogg, där ett par bl.a forskar i H1N1 viruset, de hade inte vaccinerat sig,, det får mig att fundera lite extra..

Jag tar nog också vaccinet...

Nena in da USandA sa...

Katarina: Ja, det är lätt att bli förvirrad av alla råd hit och dit. Jag tycker ändå att det känns skönt att ha barnen vaccinerade och att jag inte fick känns inte som att det gör så mycket, jag känner mig inte orolig. Men OM jag hade fått skulle jag ha tagit det, för om jag blir däckad blir det svårt att hålla igång allt och alla här hemma...