28 november 2009

Early Birds in the Ott

Igår var det som sagt Black Friday och jag lyckades pallra mig upp i beckmörkret och fick med mig en yrvaken A (som jag lovat skulle få följa med om hon vaknade när jag väckte henne). Målet med den nattliga utflykten var WalMart som släppte sina fynd klockan 05 och vi kom dit ungefär fem minuter över.

WalMart har en gigantisk parkering som normala dagar är belagd till ca 10%, max. Men denna tidiga timma var det många som var Early Birds för parkeringen var knökfull! Men vi hade lite tur, "sena" som vi var, för det kom folk med fulla kundvagnar som hade shoppat klart. Vi lyckades få en p-plats längst bort och tog med oss den tomma kundvagnen in i affären, vilket var tur för det ständiga jättelagret med kundvagnar var tomt där...

Man fick en karta för att kunna orientera sig fram till de bästa fynden som var utplacerade på pallar runt om i den gigantiska supermarknaden. Med betoning på var, för när vi kom in stod folk redan i lååånga kassaköer (fastän alla ca 30 kassorna var öppna - jag har alltid undrat varför de har så många kassor när de jämt bara har 5-10 st öppna, men nu vet jag...) och vid de hottaste fyndpunkterna fanns bara en heliumballong som markerade platsen, tillsammans med en lapp med orden "Line starts here".
Vi var alltså ute alldeles för sent för att göra de grymmaste fynden, folk hade visst ställt sig att köa vid ballongerna redan ett par timmar tidigare. Men efter att vi lyckats kryssa oss fram till några ställen genom folkhavet fick vi tag på några av de planerade inköpen iaf.
Jag hade även tänkt att passa på att handla mat på samma gång eftersom vi skulle få middagsgäster på kvällen, men det kändes inte som om det var läge att ställa sig i jättekön med en matproppfull vagn som tar lång tid att slå in... dessutom var jag för trött för att tänka på mat just då.
Vi checkade ut vid 06:15 och då hade köerna krympt betänkligt och en massa lediga platser fanns på parkeringen. Antagligen hade en del rushat vidare till Target, Kohl's eller nån annan av fyndaffärerna innan Early Bird Specials slutade vid 11 och de "vanliga" Thanksgiving Sale-priserna trädde in.

Vi, mätta på all hysterisk (och för oss relativt meningslös) shoppingträngsel, styrde istället kosan hemåt mot en god frukost och en skön morgonlur på det...

3 kommentarer:

BQ sa...

A lär sig tidigt shoppingens grunder...vad månde bliva? Trevlig fortsättning på helgen! Jag tänder adventsljus vid alla mina hus. Stilla frid med ca -10C och bara lite skarsnö. Hos A och A idag/i natt...

m family goes västerut sa...

Jag kan rekommendera online shopping, då kan man tjuvstarta dessutom och var aklar på fredagen.... Haha.

Nena in da USandA sa...

BQ: Härligt med adventsmys! Här får man inte samma känsla. Kram!

L: Mmm, köper poängen med att vara klar, men varför inte förlänga nöjet lite? :D