11 november 2009

Lövblåsarnas högsäsong

Varför öda energi på att räfsa gräs och löv när det finns bensindrivna lövblåsare i ryggsäcksmodell?
I somras när gräsklipparna gick varma såg man ofta att det gräs som inte samlades upp i klipparen blev undanblåst av en Blower, och nu är det lövens tur; stora, prydliga högar kantar vägarna och väntar på att bli uppsugna av någon av stadens trädgårdsavfallsbilar.

Jag har hittills sett totalt två personer räfsa; den ene jobbade på sin lilla plätt utanför sitt fallfärdiga mobile home (och jag gissar att en lövblåsare var en ouppnåelig lyx för honom), den andre kämpade för att få de bångstyriga bladen upp på presenningar så att han kunde göra lövpaket.

Personligen tycker jag nog att räfsning är både trevligare ur motionssynpunkt och miljövänligare, så vi håller oss nog till både räfsorna och de gamla vanliga ryggsäckarna...

(Blower-bild lånad från Husqvarna.com)

2 kommentarer:

Katarina sa...

Mmmm, jag har köpt mig en lövblås! Den fungerar utmärkt. speciellt då jag ska ha andra att ta rätt på höstlöven på min sommarstuge tomt, då jag inte är på plats själv...

Men om jag skulle vara hemmavid, då är det oftast trevligt med arbete i trädgården och följa årets säsonger.

Nena in da USandA sa...

Ja, det är säkert praktiskt! Här ser det lite märkligt ut när de blåser (osynligt) gräs eller när de fixar iordning löven på hösten fastän det blåser en massa så att de fina ihopblåsta högarna ofta suddas ut...