12 november 2009

Krigsveteraner o Kulspetskrig...

Idag har de 48 miljoner män och kvinnor som tjänstgjort/tjänstgör inom U.S. Armed Forces hedrats med Veterans Day (idag finns 23 miljoner veteraner eller aktiva).
Från början var det en minnesdag för slutet på 1:a världskriget (11 november 1918) och hette då Armistice Day och man trodde att det var slutet på alla krig ("The War to End All Wars").
Men så blev det ju inte och efter 2:a världskriget blev det istället just Veterans Day för att hedra alla som tjänstgjort eller fortfarande är aktiva inom USAs militära styrkor.
Under Veterans Day är en del ställen stängda (bl.a. banken jag skulle besöka idag), men annars är det ingen allmän helgdag.

Några småkrig har utkämpats här hemma, bl.a. gick Lillis lös med en lila kulspetspenna på vår nya, cremefärgade skinnsoffa medan jag höll på att boka flygbiljett åt henne (fick god lust att boka av den sen, grrr...).
Ja, jag vet; hur katten kan man köpa en sån färg när man har tre småttisar? Jo, därför att säljaren prackade på oss en "läderskyddsförsäkring" där man bara skulle behöva ringa ett telefonnummer och så - voilà! - gör de soffan som ny igen!

Jo, tjenare! När jag ringde och svarade på deras frågor så ville de inte alls ha med vår soffa att göra, trots att kulspetspenna står uppräknad bland skadorna! Nä, de hade en massa ursäkter, men jag tänker inte ge mig utan ska iaf kräva att de får fixa det största konstverket eftersom jag bara lyckades skala av det övre färglagret, resten går inte bort.

Så typiskt; vi fick njuta en ynka vecka av hela soffan då vi fick en ny ottoman förra onsdagen efter en massa stök eftersom den förra inte hade samma skinnkvalitet och färg som soffan.
Jag avskyr sånt här, jag som har så dåligt med tid över och så får man prioritera att fixa onödiga olyckor :(
Men skam den som ger sig, heter det ju... *Suck*
Nu ger jag mig för ikväll iaf - Godnatt!

6 kommentarer:

BQ sa...

Stackars Nena! förstår hur det känns.
Är sjäv stukad idag efter en riktig Tycho Brahe-dag igår. Man får låta det otreviga blekna om det inte går att sudda ut. Hoppas på det senare för både dig och mig!
Och N hon prövade ju bara sina begynnande artistiska talanger. Konstnärliga barn ni har! Är det bara A som inte utmärkt sig? Nu har väl T varit i mud room?

Nena in da USandA sa...

Tack för medkänslan! :)
Det är ju ett i-landsproblem egentligen men retligt iaf när det händer.
A är så ordentlig och säker på handen så hon är den enda som får vara i Mud room själv numera.
Jo, T läste om det här men sa inget, såg det på plats men blev inte arg. Tyckte nog att hjärte-labyrinten var lite söt trots allt... Kram!

BQ sa...

H hälsar ang. 1:a Världskrigets slut: Han har varit med om att klockan 11.00 svensk tid den 11/11 fira 1:a värdskrigets slut! (på 30-talet)

m family goes västerut sa...

Rosa är ju inne, man får skratta mitt i eländet. Och credit att ni provade med en vit soffa!

BQ sa...

B:a hälsar: biter inget annat så stäm möbelföretaget! USA är ju bra på att ta till juridiska medel för både det ena och det andra. Så får du lära känna den sidan av landet också

Nena in da USandA sa...

BQ:
11/11: Tänk att det firades i Sverige med; kul att H varit med om det, det får han berätta om sen! Hälsa!
Soffan: Eeeh... jag tror inte att det finns tid och ork till det när jag inte ens hunnit få iväg mejlet med bilden ännu... men annars skulle det kanske varit intressant, eller snarare apjobbigt och inte värt besväret...

m family: Ja, vi tog ju en medveten risk med den ljusa färgen, men lite spänning ska man väl ha även i vardagen...! :D