18 november 2009

Mycket vill ha mer (julpynt)!

Idag regnade det när Lillis var på MOPS (alltså jag hade ett par timmar egentid! Händer varannan tisdag.) så det blev ingen cykeltur. Däremot en tur till Hobby Lobby där jag aldrig upphör att förvånas av det enorma utbudet av bl.a. julpynt och annat som hör julen till... Julkulor och annat man hänger i granen är intressant för finns det nåt man inte kan hänga i granen? Förutom traditionella tomtar, pingviner, grisar och änglar etc så hittar man små kepsar, doktorer, cowboysar, fjädriga fåglar, dollarsedlar, brandbilar, snickarbyxor, baseballsaker mm mm , gjutet i samma material som en vanlig kula eller i mer fantasifulla material. Här sparar man inte på krutet utan ska det va så ska det. Helst så mycket att man inte ser själva trädet...

Idag hann jag även förbi en amerikansk julfantast och hon hade börjat ta fram julsaker och förbereda för att hinna klart till nästa torsdag då det är Thanksgiving Day och själva startskottet för julen. Hennes man var inte direkt förtjust men strunt samma när det ska bli julmys. Sen brukar hon låta det vara kvar till precis efter nyår, annars är det är många som tar ned juldekorationerna redan den 26 december som är en "vanlig" dag här och den dag som sätter punkt för julen. Känns lite abrupt och trist för en svensk...

Hmmm... jag är faktiskt sugen på att julpynta litegrann redan till Thanksgiving så jag tar nog och förenar den amerikanska starttraditionen med Tjugondag Knut - smart va?!

Julgranspyntinspiration kommer från RemodelingMySpace (namnet går att klicka på för att se fler bilder på fantasifulla granar, för det finns nog såna därunder - väl?)

4 kommentarer:

Katarina sa...

He he, det är så man nästan inte ser granen under..

Här har julpyntningen pågått sedan september tillsammans med Haloween.

Spelar julgranarna också?

Nena in da USandA sa...

Ja, det är härligt när högtiderna flyter samman, hrm...
Jag har nog bara sett julgranar som snurrar, ingen musik. Däremot kan man klä in sitt hus i blinkande lampor som även bjuder på musikunderhållning (stackars grannar!)...

Camilla sa...

Liiite väl mycket pynt i granen för min smak. Jag vill gärna se lite av granen. Det är ju själva grejen. Men med massor av dekorationer så spelar det ingen roll hur graneländet ser ut under alltihop.
M a o, köp en risig gran och dränk den i pynt.

Ha det gott

Nena in da USandA sa...

Camilla: Ja, vilken bra idé, den ska jag ta med tillbaka till Sverige nästa gång vi firar jul där och har fått tag på någon skraltig gran... :D