28 januari 2009

Äkta vita vägar

Till barnens stora lycka hade det kommit en massa snö i natt och som grädde på moset var förskolan stängd - dagen fulländad!


När vi var ute och lekte var det en tunn isskorpa ovanpå den torra, fluffiga snön för det hade dessutom regnat lite, trots 4-5 minusgrader. Men oj vad skoj de hade! Jag hade också kul med de nyinköpta snöskyfflarna... Närmsta grannen satte ribban med en rensopad uppfart och trottoar så jag jobbade ordentligt här ute och har sån träningsvärk nu att det är jobbigt att skriva på datorn. När jag var klar sa T att grannen kört med snöslunga... Fusk! :(


Några grannbarn kom över och mitt hjärta ömmade över deras usla vinteroutfit; där lekte A&E i rejäl overall resp. tjock dunjacka, PoP-handskar och Gore-Tex-vinterkängor som ju är vanligt hemma, medan 4-åriga grannflickan stod i kylan med helt bar hals, blötsnöiga collegemysbyxor och med de stora vinterskorna på fel fot. När hennes 6-årige bror dök upp klagade han på att han frös om fötterna, för han hade inga strumpor (i de alltför små vinröda gummistövlarna...), och händerna, som var istoppade i ett par fingerlösa fingervantar... Kanske är det en normal vinteroutfit här eftersom vintrarna spenderas mest inomhus, så då är det väl kanske inte så stor idé att skaffa en stor vinterutomhusgarderob.

Men imorgon är skolorna fortsatt stängda; de små hårda snöiskulorna som faller just nu förväntas föröka sig under natten, så om det inte snöar för hårt blir det väl ett utomhuspass igen med minst lika mycket skottning som idag... Grrr...

1 kommentar:

Anonym sa...

Nä de är inga höjdare på vinterkläder.

En svensk mamma här i CT blev kallad till läraren i Ele. School. De bad henne att inte sätta på sin son så grova skor - de går ändå inte ut om det är så mycket snö. Dessutom störde det när han gick i korridorerna...

Som ursvensk mamma med Goretex och bävernylon i blodet tappar man hakan...

Jag försöker anpassa mig så gott jag kan (flyttade hit i aug 08) men ibland blir man konfunderad..

Hej