15 januari 2009

The American Indoor Life

Vaknade upp till -18, burr, hade varit mysigt att ligga kvar under duntäcket men A&E skulle till preschool. Blev dock bara ett barn som fick gå för A var lite ynklig och efter att jag kollat tempen sa jag att hon fick stanna hemma.
- JAAAA! Och då får jag medicin!!! A piggnade till på en nanosekund, det var som om hon hade vunnit högsta vinsten när hon fick vara hemma. Och den amerikanska, flytande ill-lila barniprenen är tydligen supersmarrig med druvsmak... *urk!*

Inomhuslivet här är ändå ganska bekvämt, om man vill behöver man knappt andas frisk, 14 grader kall luft.
I huset har vi en gasbrasa med fejkade vedträn som kan stå på i stand-byläge och slås på och av via en knapp på väggen, den ger mysvärme.

Och heltäckningsmattorna har jag lärt mig att uppskatta så här på vintern; först tyckte jag att det var så äckligt och de är typ halvrya, men de är nya och stoppar drag från de glesa fönstren och tunna väggarna plus att de är varma att gå på och perfekta för barnen som kryper omkring och leker. Och my darling Dyson gör jobbet perfekt med dem så att de känns fräscha trots allt.
(Däremot tror jag inte att toasitsöverdragen vi såg igår under shoppingrundan känns särskilt fräscha efter ett tag... fast de var billiga, toatomten och toasnögubben, men trots det så lät jag mig inte lockas, inte ens om de varit gratis...)
Om man måste ut så är trebilsgaraget precis i anslutning till köket så man stuvar in barn och tillbehör inomhus och det är smidigt att lasta in matkassar etc i huset.
Restauranger, banker och apotek bl.a. erbjuder bekväm drive thru-service.
Och när man lämnar/hämtar på förskolan erbjuder även de drive-thru, sk Traffic; barnen lämnas in/kommer ut på angivet klockslag och föräldrarna sitter i bilkö och väntar på att en lärare ska komma ut till bilen och hämta/lämna just deras telning.

Jag har själv aldrig gillat livsstilen med drive-thru, men med tre småttisar i bilen har jag lärt mig att uppskatta den emellanåt vid snabba ärenden. Men ändå, oftast är det ensamma bilister i stora Dodge RAM-bilar som utnyttjar servicen och med tanke på alla avgasutsläpp så skulle jag rösta för att drive-thru avskaffades trots allt.

Efter en fika utan punschpralinsmys (min omtänksamma mamma skickade med ett gäng i julpaketet men nyss rök den sista som iaf hedrades med att förevigas på bild) är det snart dags att hämta vår mellis, fast han är för liten för Traffic så då blir det till att ta hjälp av de miljövänliga apostlahästarna istället. Ajöken!

1 kommentar:

BQ sa...

När vintermörkret vek undan vid 09-tiden idag hade vi -30C på husets "kalla sida", -27C på den "varma"...inte hade jag någon drive-thru heller när jag stuvade in H i bilen för läkarbesök. Solen orkade med knapp nöd titta fram bakom bergskammen några minuter medan jag satt vid köksbordet med mitt morgonkaffe (utan punch-p-mys men med sedvanlig "elefantsnabel" - hälsa A!). Kände mig som en urtida här boende när jag tände julens sista röda ljus och andäktigt såg mot solen som en besvärjelse att den skulle komma närmare och ej överge oss. Fåglarna har under den korta dagen (solen dalar redan 15.01) skyndat sig att göra skickliga fröfynd i trädgården. Brasan består av riktig ved från Lapplands skogar och vi kryper in i i vårt vintergryt i avvaktan på bättre tider...
I kväll ska världens starkaste man dansa igen. (Han visade sig ha både passion och känsla för dans - brås tydligen på sin far som jag dansat med...)