27 januari 2009

Vita vägar, vita bilar

Jag blir inte riktigt klok på vädret här, det är ett riktigt jojoväder så det gäller att hålla pejl på prognosen. Det enda man kan vara hundra på är att det blåser från väster. Varenda gång jag kollar på Weather Channel och de visar sin Weather radar doppler som visar hur moln, laddade med snö, regn, hagel eller vad det nu är, rört sig över himlen de senaste tre timmarna så kommer de alltid västerifrån. Undrar varför? Upplys mig om det är någon som vet, tack!

Det har varit snålt med snö så här långt men i natt kom det 1-2 cm så det var vitt imorse. När jag var ute och åkte med Superflingan (bilen) noterade jag att vägarna var helt torra men ändå vita, skumt. Men så trillade polletten ner; varför är alla bilar vitflammiga så här års också? Jo, därför att de saltar vägarna som galningar här så fort en snöflinga vågar slå sig ner på dem! Första gången jag såg det grova saltet trodde jag att det var krossat glas som låg på marken och försökte undvika det... Och idag var det väl nermalet av alla bilar, därav de vita vägarna.

Känns f.ö. ganska bra att åka omkring i en vitlackad bil just nu, som jag inte gillar nåt vidare annars, för nu syns åtminstone inte de vita saltflammorna. Och imorgon syns kanske inte ens Superflingan för nu varnas det för snöstorm under natten och morgondagen...

1 kommentar:

BQ sa...

Det har med Klippiga bergen att göra. Vindarna "studsar" mot de höga bergen i väster, och snurrar mot öster in över Mellanvästern. Ni bor ju i ett stråk med kallt norrifrån och varmt söderifrån, när de möts blir det snurr. På norra halvklotet medsols (södra tvärtom). Detta är min egen privatgeografiska förklaring utan att ha forskat vidare i ämnet (men har en massa bra böcker som jag kan slå i o berätta mer när vi ses).