13 januari 2009

Gränsfall!!! Not.

Ikväll kunde jag äntligen, sedan barnen lagt sig, inviga spinningcykeln som inköptes under "Black Friday". Varvar ner med lite bloggande och gluttar på Detroit-Dallas som just nu står 4-4 och förlängningen har precis startat.
Som kontrast till allt det sportiga ska jag berätta om mina erfarenheter som amerikansk alkoholkonsument.
Här finns inget alkoholmonopol utan allt säljs i vanliga matbutiker eller i detaljhandeln, utom på söndagar, då det är no-no att handla, liksom för de som är under 19 år gamla.
Vi bor i det amerikanska "bibelbältet" och det kanske är därför jag sällan ser nån som köper dessa delvis kontroversiella produkter. Vi spär inte på statistiken nåt vidare men det är trevligt att t.ex. ha nåt att bjuda på till maten vid tillfälle.

Hur som helst, när jag skulle handla en flaska vin på Walmart första gången och kom fram till kassan tändes plötsligt saftblandaren, en av kassören tillkallad anställd kom för att assistera och låste upp ett speciallås på kassan samt bad om legitimation. Jag fattade ingenting och förklarade att det var ett svenskt körkort. När hon låst igen och gått frågade jag killen i kassan om det var någon kundundersökning eller så.

- Nä, det är för att du köper alkohol, förklarade han. Det är åldersgräns.
- Jaha, sa jag, rätade på ryggen och smilade upp mig, smickrad eftersom jag med råge passerat den legala gränsen.
För att förlänga den positiva känslan och få bekräftat hur ung jag ser ut frågade jag:
- Och vad är gränsen då?
- Nitton.
- Åh, ja då får jag känna mig lite smickrad då då! sa jag och drog ut på smilbanden ännu mer och glittrade med ögonen.
- Ja, vi frågar alla som ser ut att vara under fyrtio, det är vår policy.
Ridå.
- Jaha, jag förstår.
Smajlet borta och blicken slocknad.

Saken blev ju inte bättre när maken, ett par år äldre än mig, handlade öl till vår fest på Sam's Club (tror inte de har samma policy där) och kassören frågade honom:
- Sir, har du åldern inne att köpa det här?
Buuuh!...

Jag blev dock nekad en dag att handla vin på Sam's. Jippi!
Fast det visade sig vara pga att det var 4 nov och valdag, före kl 18 var det säljstopp. Vad synd, jag som tänkt hälla i mig allt och pga det gå och rösta på fel presidentkandidat om jag inte dessförinnan slocknat på soffan... :(
Men strunt samma, jag handlar ju vin där var och varannan dag ändå så det var ingen fara! ;)

Cheers och Nattinatt från Mellanvästern!
PS Matchen slutade 5-4 till Dallas, de avgjorde i förlängningen. DS

PPS Till ev. oroliga föräldrar: Det var ett skämt, jag handlar inte vin varje dag, inte varannan heller för den delen. DS

2 kommentarer:

Anonym sa...

Saftblandaren och "larmandet" fick mig osökt att tänka på ett minne från 1989, i Tunis närmare bestämt.
Minns du?
hahahaha
hälsar
Al-kollidjatu :-D

BQ sa...

Kul att få veta hur det går till i Mellanvästern! Du skriver bra. Har haft högläsning för H.