23 januari 2009

Stoppskyltsförsäljarnas favvisstad...

Här i Indiana finns en smidig trafikregel som gör att man får svänga höger även om det är rött, under förutsättning att det är fritt förstås, och trafiken flyter då lite smidigare.

Stoppskyltar kan ibland tröga till det lite mer.
När vi åker till förskolan, tar knappt tio minuter, måste vi passera fem stoppskyltar och två rödljus. Stoppskyltarna finns i bostadskvarter och vid typ landsvägar, trafikljusen är för de större genomfartslederna.
Det är helt galet mycket stoppskyltar i vår stad, jag har aldrig sett så många någonstans förut, det rör sig säkert om över tusen stycken, jag lovar! De finns i minsta villakvarter vid varje utfart (där man har högerregel i Sverige) och när man ska ut på vägar där vi har väjningsplikt hemma, plus att det i korsningar är fyrvägsstopp etc, dvs stopp för alla riktningar.

Nu låter jag negativ men jag är mest förbluffad och egentligen tycker jag ju att det är bra (det går fortare att komma över vältrafikerade korsningar och gör trafiken lite lugnare samt troligtvis säkrare), möjligtvis med undantag för de glest trafikerade villakvarteren med återvändsgränder och lokalgator med fri sikt, det känns lite overkill.
Men en negativ bieffekt är ju att när man ska få fart på bilen igen så drar den mer och släpper också ut mer, och det är inga små bilar som rullar omkring här utan en hel del med t.ex. V8:or på ca 6 liter.

Men nu bor vi ju förstås i bilens förlovade land så det är väl kanske inte så många som tänker på det när bensinen fn kostar ca 4 SEK/liter...

2 kommentarer:

BQ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
BQ sa...

Nu förstår jag inte...STOPP-skyltar från alla håll i en fyrvägskorsning - och ingen högerregel. Står man då inte bara och tittar på varandra? Eller så trycker man på gasen samtidigt!!
:-0 Ouups! Konstigt land. Där vågar jag nog inte köra bil.