23 januari 2009

När är julen slut, egentligen?

I november (20:e) berättade jag om julhuset som stod i full julskrud redan i början av månaden. Vi fick tillfälle att beskåda huset på kvällen i julas då allt pynt var tänt. En enda färg dominerade: rött. Allt var rött! Ljusstakarna i fönstren hade röda lampor, granarna var översållade av röda lampor mm. Allting reflekterades i detta röda, gräsmattan, träden, grannhusen osv.

Idag tog vi vägen förbi huset på väg hem från förskolan och det var sig likt med julkrubba, renar, släde mm som såg lite malplacerade ut i det 13-gradiga, soliga vårvädret. Jag sa till A att jag tyckte det var lite konstigt att allt julpynt var kvar när julen ju är över.
A: Men kanske Tomten bor där? Fast han bor väl på Nordpolen??

Tja, man kan aldrig veta med Tomten var han har sitt hemliga tillhåll, kanske är det närmare än man tror. Får bara hoppas att han isf tänker på att grannarna kanske är lite less på hans röda belysning så att han skippar att tända den på kvällarna...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här åker 'julpyntet' ut några dagar efter nyår.

//ffm

Sara Mårtensson sa...

De kanske var juloholics som inte kan bli mätta på julen! För mig får julen åka ut efter nyår.. då vill man ha det våriga härliga ljusa.

Vad härligt att jag får dig att längta till Dorotea ;-)

Ha en fin helg!

Kram Sara

tjohalia sa...

Hej!!

Inte varar julen ända till påska i vårt hus.. Lika roligt som det är att pynta och fixa innan jul är det att ta undan allt igen..
Här i Trosa har vi typiskt svenskt vinterväder; regn, blask och lerigt.. Man blir inte så jättesugen på att vara ute när det regnar och regnar och så regnar det lite till..BLÄ!!
Jag har skaffat Facebook(till mina döttrars stora besvikelse)och himmel vad kul det är!! Har hittat både klasskamrater och kusiner som jag har kontakt med..

Kramar